Preguntes freqüents (Insubmissió peatges)

1. Si rebo una sanció per no pagar en un dia en que la concessionària va decidir obrir les barreres en alguns peatges, amb motiu de les retencions que es van produir com a conseqüència de la campanya #novullpagar, puc fer una reclamació al·legant aquest fet?

R: Tens tot el dret de fer una reclamació amb aquests arguments i d’altres com el mal estat del ferm o del servei, és una via que ja han utilitzat altres, fins i tot abans de la campanya #novullpagar. De fet a l’AP-7 coneixem casos de persones que reiteradament fan reclamacions per queixar-se de l’estat de la carretera, ara bé, el fet de fer una reclamació no condiciona, no canvia, el pagament del peatge.

2.  Què cal fer si rebo una multa dels Mossos o de la Guàrdia Civil de Tràfic, per un motiu diferent de no voler pagar, com per exemple obstaculitzar el tràfic.
R: En aquest cas demanaríem que se’ns fes arribar la multa per poder saber exactament quin és el motiu que han escrit per justificar la sanció, i també cal conèixer si els treballadors de la concessionària han impedit la circulació al no aixecar la barrera o bloquejant d’alguna forma el vehicle, perquè el responsable final de la immobilització i obstaculització del tràfic, és qui no et deixa circular.

3. Si els treballadors de l’autopista després de negar-te a pagar, i havent complert el seu protocol d’actuació, no posen la senyal en verd, es millor passar o no fer-ho?

R: És aconsellable voler passar en verd, es una mesura més garantista que passar en vermell, tot i així el semàfor del peatge no té el mateix rang que una senyal semafòrica reglada, per tant si un agent de l’autoritat et diu que el creuis ho haurem de fer, perquè sempre preval la indicació de l’agent sobre la senyal.
Per fer un #novullpagar com cal, hem de ponderar el temps que necessitem i si podem esperar. Reiterem però que és millor esperar el semàfor verd, perquè no puguin dir que no has complert la seva normativa, i també per si Trànsit vol interpretar que sí que és un semàfor oficial, però insistim que reglament en mà no tindria massa transcendència.

4. Es rellevant per sancionar la quantitat a pagar en el peatge?

R: La quantitat del peatge no és important a l’hora de ponderar si s’aplica o no una sanció.

5. Si anem acumulant peatges sense pagar, i superem els 200 o 400€ d’impagament és pot passar de furt a delicte? 
R: No és una opció viable voler perseguir penalment a un conductor per negar-se a pagar un peatge, ara bé la quantitat sí que tindrà relleu en el cas que la concessionària ens vulgui reclamar per la via civil.

6. Es pot considerar el peatge del túnel del Cadi com els altres o al ser una altra concessió diferent es poden prendre mesures diferents?
R: A Catalunya hi han diferents empreses que gestionen autopistes, la principal es Abertis, que té tres concessionàries: Acesa, Invicat i Aucat, però també hi ha Autema, una concessionària de la Generalitat de Catalunya que gestiona el tram Sant Cugat Terrassa Manresa, Aumar SA una concessionària de l’estat que gestiona l’ AP-7 entre Tarragona i València i entre València i Alacant. També hi trobem Tabasa que gestiona els túnels de Vallvidrera, i l’empresa del Túnel del Cadí.
Efectivament estem veient que les diferents concessionàries estan optant per estratègies diferents, i concretament el Túnel del Cadi i la C-16 opten per coaccionar als conductors a passar en vermell, aquest fet és una acció impròpia per part del treballador del peatge i d’acord amb la pregunta 3 es respon el que cal fer si els treballadors no posen el semàfor en verd.

7.  El fet de que els senyals d’accés que hi ha a les autopistes de peatge informin del gravamen per la seva utilització, però no indiquin el dret legal de sancionar-te, es pot considerar una realitat jurídica?
R: Hi han senyals de tràfic que avisen de carretera de peatge, el que no avisen en cap lloc es de sanció pel seu incompliment, com sí ho trobem en canvi en els serveis de transport ferroviari.
La senyal de peatge es una senyal d’aturada, per tant cal aturar-se i després procedir a reiniciar la marxa quan s’obre la barrera i es donen les condicions per poder-ho fer, es a dir semàfor verd. En casos de situacions coactives passarem en vermell si així ho creiem convenient.

8. Poden cursar denuncies els treballadors de les autopistes?
R: Qualsevol ciutadà que creu que algú infringeix una norma pot denunciar, també un treballador de peatge. Un altra cosa és que després es tramiti aquesta denuncia per part del Servei Català de Trànsit en atenció a si veu indicis d’infracció o no.

9. Poden tramitar tantes denúncies com vegades has deixat de pagar el peatge?, i considerant que la sanció màxima és de 100€, et poden denunciar cada vegada que deixi de pagar un peatge amb 100€?

R. Sí, et poden obrir tràmit per cada vegada que s’ha deixat de pagar, però com fa temps que nosaltres diem en els nostres informes, i com ja ha reconegut el mateix Col·legi d’advocats de Barcelona, el fet no és sancionable, perquè no existeix previsió legal que es sancioni el no compliment del contracte amb la concessionària de l’autopista.

Tot i així si gosen cursar denuncies, pel que fa als recursos estem a la vostra a disposició.

10. Que pot passar si el cotxe que fa un novullpagar porta matrícula estrangera?

R. Si porta matricula no espanyola el més possible es que no arribin a tramitar cap demanda de sanció, perquè haurien de recórrer a l’auxili d’un govern estranger, primer per trobar el vehicle, i després per identificar la persona. Els governs posen dificultats per donar dades personals en casos civils com aquest, que no tenen una resposta administrativa clara.

11. Quina es la situació i que cal fer si un vehicle que ha fet un #novullpagar està a nom d’una organització o entitat

R. En aquest cas quan arribi requeriment, el conductor s’ha d’identificar segons mana la llei, independentment que el vehicle no vagi al seu nom.

Si acaba arribant l’expedient sancionador a la persona física que s’hagi identificat, llavors es quan es farà el recurs per tal de deixar sense efecte la sanció.

12. Si en algun peatge et volen fer tornar enrere, poden fer-ho? i que cal fer?

R. Des del peatge no et poden fer tornar si no ho fa l’autoritat. Si son els mossos els que et fan tornar, en un primer moment s’hauria d’obeir. Però també s’hauria de demanar la identificació dels agents, i després s’hauria de posar un denuncia contra aquests si el fet de fer-te  tornar no té una justificació legal.

13. Es pot actuar jurídicament contra qui hagi autoritzat la tramitació de les sancions sense altra garantia que la declaració d’un treballador de l’empresa concessionària de l’autovia?

R. Quan la administració rep una denúncia ha d’estudiar si pot ser una infracció o no. Si considera que si, tramitarà l’expedient. Una altre qüestió seria estudiar si el fet de tramitar sense motiu legal podria ser constitutiu de delicte de prevaricació. Això a priori no es pot saber, s’hauria de posar una querella o denuncia contra el tramitador de l’expedient i el jutge penal decidiria. (però sembla bastant difícil).

14. Com s’ha d’enviar el model d’al·legacions que teniu per quan reps un requeriment d’identificació. S’ha de enviar per correu certificat o ordinari.? 

R. S’han de fer 2 còpies: L’original és pel Servei Català de Trànsit i la còpia per la persona que contesta al requeriment. Es pot presentar directament a una oficina d’aquest Servei, o bé, a qualsevol oficina de registre de la Generalitat de Catalunya.

També hi ha l’opció d’enviar-ho per correu certificat, però s’ha de tenir en compte que cal anar a Correus amb el sobre obert amb l’original a dins per enviar, i també amb la vostra còpia. Allí us segellaran els dos escrits, llavors ja podreu tancar el sobre i entregar-lo per enviar.

Recomanem adjuntar la identificació del conductor omplint el requeriment i enviar-ho tot junt.

15. Té algun cost el vostre assessorament en cas que arribin les sancions.

R. De moment no hi ha cost. Estem fent uns models per a tots per quan arribin les multes en tot el tràmit administratiu. Si al final hem d’anar al jutjat, ja parlarem amb el grup d’advocats i entitats com afrontem els costos.

16. Quina obligació hi ha d’identificar-se com a conductor?

R. La Llei de 2010 estableix aquesta obligació d’identificació un cop et requereixin. Si no hi ha aquesta identificació, et poden multar nomes per això, per tant, val més identificar-se per tal de no arriscar-nos. En aquest tràmit no hi ha al·legacions, es pot demanar el que es vulgui però sempre juntament amb la identificació, sinó ens poden multar. La Llei és així.

17. Que pot passar si ens neguem a identificar-nos i no contestem el requeriment de Trànsit.

R. Si no ho fem ens multaran amb el doble de la multa que hem rebut, és a dir, podrien multar-nos amb 200€, perquè la llei estableix l’obligació d’identificació un cop et requereixen, i si no es fa, hi ha una sanció prevista.

18. Quina diferència hi ha si només m’identifico d’acord amb el requeriment de Trànsit, però no presento l’escrit amb les al·legacions que es pot descarregar.

R. Sempre hem dit que de moment només cal comunicar el conductor del vehicle, i  si es vol afegir el recurs es pot fer, però no creiem que tingui massa transcendència jurídica. Les al·legacions ja tindrem temps de fer-les quan arribi la notificació de la sanció; llavors si que podrem entrar a matar. De moment,  s’ha de comunicar el conductor, amb l’escrit d’al·legacions incorporat o sense, és igual.

19. Sí una persona que es nega a pagar un peatge demana el full de reclamacions, l’empresa té l’obligació d’entregar-lo?

R. L’empresa ha de facilitar el full de reclamacions, sinó se’ls pot denunciar a Consum.

Aquesta entrada ha esta publicada en Preguntes freqüents. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

7 respostes a Preguntes freqüents (Insubmissió peatges)

  1. No em queda clar això de passar o no amb el semàfor en vermell. Quines són les “situacions coactives” que comenteu en les què pot ser convenient passar en vermell? En el meu cas, per exemple, els dos #novullpagar que he fet han sigut en vermell perquè el cobrador al·legava no poder posar-lo en verd i que amb el seu permís n’hi havia prou.

    • Aquesta és una situació coactiva. En principi no és una infracció passar-lo en vermell perquè no és una senyal de trànsit sinó una senyalització pròpia. Si es pot en verd per estar-ne completament segurs, però si no es pot en vermell que no és una infracció.

  2. Josep ha dit:

    Del departament de trànsit, a banda que es pugui rebre una denúncia de radar, és legal que si no hi ha cap autoritat que formuli la denúncia la puguin tramitar?, perquè si no es legal i ho fan, com ho poden justificar?, i perquè la Generalitat ho permet?

  3. susanna ha dit:

    Tinc una pregunta, faig uns 20 no vull pagar setmanals des del mes de maig. Des de llavors només he rebut un requeriment. Als sis mesos prescriu la deute amb Albertis o en quin temps prescriu?

  4. Edgar Blanch ha dit:

    Hola, el meu nom es Edgar i soc de Granollers.
    Em comunico amb vosaltres perque he anat presentant les al.legacions corresponents a les multes d’avertis i de transit, i ara m’he trobat que m’han enviat una multa contestant-me a una de les al.legacions que vaig fer d’una de les multes.
    La proposta de resolucio com ells diuen, diu el seguent:

    Examinades les al.legacions i practicades les proves pertinents per a l’esbrinament dels fets i de les posibles responsabilitats, s’acorda proposar la sanció indicada. Consta a l’expedient l’acta de denuncia aixi com l’informe de ratificacio de la persona denunciant. Import de la sanció 100,00€.

    LA MEVA PREGUNTA ÉS…QUE FAIG ARA ? hi han unes segones al.legacions per presentar ? ajudeu-me siusplau.

    Moltes gràcies.

    • Txell ha dit:

      Hola Edgar,

      Jo sóc la Txell i estic igual que tu, que hem de fer ara? on són els models de les noves al·legacions?

      Gràcies!

  5. Robert ha dit:

    Bon dia,
    estic en la mateixa situació que expliquen l’Edgar i la Txell. QUÈ podem fer?
    Gràcies!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s