#novullpagar. Un altre enfocament jurídic

Des d’Ara o Mai us oferim un nou informe jurídic, elaborat pel nostre company d`Irreductibles de Reus, l`advocat Lluís Gibert, seguint la línia d’informació rigorosa, des de la la vessant jurídica, en relació a la campanya contra el pagament de peatges als Països Catalans.

En referència a les darreres manifestacions del govern de la Generalitat de Catalunya en les que es diu que el greuge comparatiu amb les infraestructures s`ha de resoldre amb l`Estat Espanyol i no amb una empresa privada concessionària, i en atenció a la insistència del Conseller Recoder en advertir que el govern haurà de tramitar les denúncies instades per Abertis, que sembla a ser que ja són unes 6.000, em permeto fer avinent les següents reflexions:

1ª.- Com a govern de Catalunya, caldria recordar-li que tots els ciutadans son iguals davant la llei, i en aquest sentit, no poden mantenir un enfocament jurídic clarament avantatgista en favor d`una empresa privada com Abertis, fent advertiments al ciutadans que no poden fer un #novullpagar en un peatge, perquè això podria ser sancionable, però sense mostrar-se igual de contundents ni mantenint cap posicionament en referència a les accions d`Abertis que poden ser constitutives d`infracció, no solament del codi de circulació sinó també penal, quan, per exemple, impedeixen que els conductors circulin amb normalitat bloquejant el peatge i immobilitzant els seus vehicles.

En aquest sentit, seria interessant saber si han tramitat alguna denúncia al respecte contra Abertis o si també, en cas de denúncia dels ciutadans, iniciaran expedients sancionadors contra Abertis per infringir el codi de circulació. Com a govern de tots els ciutadans, haurien també d`advertir amb la mateixa vehemència a l`empresa privada Abertis que no poden infringir les normes jurídiques, i els haurien d`informar que en cas contrari els poden sancionar per infraccions lleus amb multes de fins a 100€

2.- Per altra banda, es necessari fer esment a que la regulació de les normes de circulació és una competència exclusiva de l`Estat i, per tant, l`existència d`un buit legal en referència a les infraccions per no pagar un peatge no és responsabilitat de la Generalitat de Catalunya. En aquest sentit, si Abertis, empresa privada concessionària, es veu perjudicada per una norma mal redactada, no és el govern català qui ha d`intervenir en aquest assumpte, sinó que és el legislador espanyol qui té la responsabilitat d`esmenar, si és el cas, una normativa mal realitzada. Per això, és incomprensible que el govern dels catalans impel•leixi a complir quelcom que no està regulat, quan el que hauria de fer, des de un punt de vista jurídic, i en defensa de l`interès general, és adreçar Abertis a que resolgui el seu problema normatiu amb l`Estat espanyol, i no coaccionar als ciutadans amb sancions per infraccions no tipificades.

Cal posar de manifest que l`Estat espanyol sempre adequa les normatives als seus propis interessos, tal i com hem pogut constatar amb la disposició addicional 3ª i d`altres, i per tant, en defensa dels interessos dels ciutadans de Catalunya, el posicionament jurídic correcte en atenció a la normativa vigent hauria de ser el següent:

1.- No sancionar cap de les suposades infraccions per no pagar un peatge en tant que no és una conducta tipificada al codi de circulació.

2.- Instruir els procediments sancionadors contra la concessionària Abertis per infringir les normes del codi de circulació, quan no deixen circular i bloquegen als vehicles adherits a la campanya #novullpagar.

3.- Adreçar les queixes i reclamacions de la concessionària Abertis cap a l`Estat espanyol, en tant que és una qüestió normativa que depèn exclusivament del mateix, i per tant, ni el Parlament ni el govern català, no hi tenen competències.

Des de catalunyadiuprou.cat facilitarem a tots els usuaris que ho desitgin assessorament per tal de denunciar davant del servei català de Trànsit a la concessionària Abertis, en el cas que aquesta els hagi retingut en un peatge impedint la circulació normal del seu vehicle.

Lluís Gibert.
Advocat.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Notícies relacionades. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

6 respostes a #novullpagar. Un altre enfocament jurídic

  1. Jonny ha dit:

    Brillant.

  2. SrLluísTomàs ha dit:

    Es considera retenció el fet d’aixecar la barrera però mantenir EL LLUM (que no semàfor) en vermell?

    i

    Donat que EL LLUM del peatge no està tipificat com a semàfor regulador del trànsit, seria vàlida qualsevol denúncia per reemprendre la marxa a pesar que estigui de color vermell?

    Moltes gràcies per la feina!

  3. Dani ha dit:

    Si decideixes no pagar en els peatges que encara tenen la concessió en vigor pots ser multat?

  4. Xavier ha dit:

    però què passa amb les altres concessions, Cadí, vallvidrera? Fan tornar a la gent, poden fer-ho?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s